Por Anna Gutiérrez
Sucumbimos ante la excelente propuesta de El Rey y el Mar.
No pudimos resistir la tentación de acudir a disfrutar de este exquisito espectáculo del que os hablamos la semana pasada en nuestro facebook. Se combinaban tres elementos que sólo podían sumar en el resultado. Por un lado, se programaba en la Sala La Puntual de Barcelona, un emblemático teatro de pequeño formato especializado en teatro de marionetas, que con sólo 50 localidades crea una atmósfera de intimidad maravillosa y consigue que vivas el teatro.
Además, El Rey y el Mar, es la adaptación de un álbum ilustrado del prolífico y reconocido escritor austriaco de literatura infantil, Heinz Janisch, que nos encanta. Y, por último, detrás de esta producción se encontraba la compañía teatral de marionetas barcelonesa, Pea Green Boat, surgida en el 2009, creadores de otros espectáculos de gran calidad artística como La Oruga Voladora y del Árbol de los Zapatos. Esta compañía confiesa que entre sus fuentes de inspiración se encuentra la literatura infantil y su vínculo con el hecho literario es tal que incluso han creado su propio álbum ilustrado a partir de uno de sus espectáculos teatrales.
La puesta en escena es de lo más original. Edu, se nos aparece sentado en el filo del escenario observando al público que va tomando asiento unos minutos antes de empezar la actuación. Niños y adultos contemplan el escenario decorado con una gran luna sobre un fondo negro, un banco de madera, unas telas en el suelo, intentando adivinar qué serán aquellos elementos cuando, de repente, Edu, de un salto, se apodera del espacio y nos seduce con su voz, su expresividad, sus modulaciones y sus marionetas. Los cambios de escenario y de personajes son constantes, consiguiendo dar ritmo a toda la representación y mantener la atención de todos los niños durante 45 minutos. Utiliza elementos sencillos, muy próximos a la naturaleza para su escenografía, cajas y estructuras de madera, hojas, telas, cuerdas. Los entrañables personajes de la gata juguetona, la ardilla saltarina y el perrito revoltoso despiertan la simpatía de los más pequeños a la vez que se producen momentos de gran expectación con el juego de luces y sombras y la llegada de la noche estrellada, el diálogo del rey con su propia sombra o el sonido el mar y las olas. Se trata de una obra, al igual que el álbum ilustrado en el que se inspira, que permite diversos planos de lectura según la edad del pequeño espectador.
Pequeños y no tan pequeños espectadores pudimos disfrutar de una obra de gran calidad y de cuidado gusto estético que nos seduce en la ejecución y nos invita al diálogo posterior.
El broche final, fue, sin duda, el exquisito trato de Edu con todos los pequeños que quisieron conocer y tocar a todas las marionetas de la obra. Lo complicado fue conseguir salir de allí sin lágrimas, ninguno veía el momento de irse.
Respecto a nuestros pequeños espectadores, la mayoría de espectadores infantiles rondaban los 3-4 años y los 5 minutos antes de iniciarse la representación, se mostraban nerviosos y ansiosos pero en cuanto Edu se posicionó en lo alto del escenario, el único movimiento perceptible de los pequeños espectadores fue el del pestañeo de sus abiertos y atentos ojos, sus cuerpos permanecieron inmóviles y sus bocas, mudas, con las cremalleras cerradas. Lo cierto es que estaban fascinados, la voz de Edu que se transformaba con cada nuevo personaje haciéndoles cobrar vida, los cambios de escenografía, los sonidos, los suaves y estudiados movimientos de un Rey de madera hierático que se dotaba de expresividad gracias a su voz y al movimiento de la mano que lo sujetaba y lo hacía gesticular, el desfile de personajes que aparecen y desaparecen, el efecto sorpresa y el humor en muchos de ellos, también desató momentos de risas. La tensión y el miedo también nos visitaron, con los juegos de luces y sombras y la conversación del rey con su propia sombra. Los niños empatizan con el rey, un protagonista que evoluciona y se acaba haciendo querer cuando abandona el papel de Rey-dictador y se desinhibe, lanza su capa y su corona y se convierte en un niño que disfruta de la vida, del mar, y de la amistad.
Y qué mejor final que poder estar en el escenario con la persona que da vida a todos los personajes, conversar con él, observar a las marionetas de cerca y ¡¡¡hasta TOCARLAS!!! Y llegar a casa después de una sesión así, os garantiza días y días de espectáculo de marionetas en casa interpretado por esos pequeños espectadores que se llevan un poquito de la magia del teatro en los bolsillos hasta vuestros hogares. ¡¡¡Impagable!!!
Anna Gutiérrez
DATOS TÉCNICOS:
El rey y el Mar
Construcción de títeres y atrezzo: Edu Blanch
Manipulación: Edu Blanch
Agradecimientos: Emilia Lang
Producción: Cia. Pea Green Boat
Sala LA PUNTUAL de Barcelona
Allada Vermell 15
Edad: A partir de 3 años
Duración: 40mins
Embadalits amb el Rei i el Mar.
No vam poder estar-nos d’anar a veure l’espectacle del que us vam parlar la setmana passada. S´hi combinaven tres elements que només podien sumar en el resultat. Per una banda, es programava a la Sala La Puntual de Barcelona, un emblemàtic teatre de petit format i petites dimensions especialitzat en el teatre de titelles, que amb un màxim de 50 localitats, aconsegueix crear una atmosfera d’intimitat meravellosa espectador-espectacle pel que sentim debilitat. Un altre element, era que El Rei i el Mar, és l’adaptació d’un àlbum il.lustrat del prolífic i reconegut escriptor austríac de literatura infantil, Heinz Janisch, al que adorem. I, el tercer factor, era la Companyia teatral que hi està al darrera, la companyia teatral de titelles barcelonesa, Pea Green Boat, nascuda el 2009 que han creat d’altres espectaces de gran qualitat artística com l’Eruga Voladora i l’Arbre de les Sabates. Aquesta companyia confessa que d’entre les seves fonts d’inspiració hi té un lloc destacat la literatura infantil i el seu vincle amb el fet literari és tan ferm que, fins i tot, han publicat el seu propi àlbum il·lustrat a partir del seu espectacle l’Arbre de les Sabates.
La posada en escena és ben original. L’Edu, des que arribem al teatre, se’ns apareix discretament assegut a un costat de l’escenari i es limita a observar al públic que va acomodant-se abans de l’inici de l’actuació. Nens i adults contemplem l’escenari decorat amb una gran lluna sobre un fons negre, un taburet de fusta, unes teles per terra. Mentre juguem a endevinar què seran tots aquells objectes, de cop i volta, l’Edu, fent un salt, puja dalt de l’escenari, s’apodera de l’espai i ens sedueix amb la seva veu, la seva expressivitat, i els seus titelles. Els canvis d’escenari són constants, fet que dóna molt de ritme i dinamisme a tota la representació i aconsegueix mantenir l’atenció de tots els petits. Fa servir elements propers a la natura per l’escenografia, capses i estructures de fusta, cordes, fulles, papers de diferents textures. Els entranyables personatges com la gata juganera, l’esquirol saltimbanqui i el gosset trapella despertan la simpatia dels més petits alhora que s’hi barregen moments de gran expectació amb el joc de llums i ombres i la nit estelada, el so del mar i les onades o el diàl·leg del rei amb la seva pròpia ombra. Es tracta d’una producció teatral que permet diversitat nivells de lectura segons l’edat del petit espectador com també trobem plans de lectura en l’àlbum il·lustrat en el que s’inspira.
Petits i no tan petits espectadors vam gaudir d’una obra de gran qualitat escènica, i de detalls cuidats que contribueixen a educar el gust estètic, que ens sedueix en la seva execució i ens convida al diàl·leg posterior.
I un immillorable final, va ser, sens dubte, l’exquisit tracte de l’Edu amb tots els petits que van voler conèixer i tocar de prop tots els titelles de l’obra. Aconseguir abandonar la Sala sense llàgrimes va ser el més complicat per als pares, cap petit espectador veia l’hora de marxar.
El petit espectador
La majoria d’espectadors infantils d’entre 3 i 5 anys, durant els minuts previs abans de començar l’espectacle, es mostraven neguitosos i belluguets. Tot va vanviar quan l’Edu va pujar dalt de l’escenari, llavors, l’unic moviment perceptible dels petits espectadors va ser el dels seus ulls que s’obrien i es tancaven per parar més atenció, mentre els seus cossos es mantenien inmòvils i les boques enmudides, ben tancades i cosides amb el fil transparent de la fascinació. El cert és que estaven embadalits amb la veu de l’Edu que es transformava amb cada nou personatge fent-los cobrar vida, els canvis d’escenografia, els sons, la música, els suaus i estudiats moviments d’un Rei de fusta hieràtic que guanyava expressivitat gràcies a la veu i al moviment de la mà que el subjectava i el feia gesticular, la desfilada de personatges que apareixien i desapareixien, l’efecte sorpresa i l’humor en molts d’ells, van provocar rialles i complicitat amb el públic. La tensió i la por també ens van visitar amb els jocs de llum i ombres i el diàl·leg del Rei amb la seva pròpia ombra. Els nens empatitzen amb el rei, un protagonista que evoluciona i s’acaba fent estimar en el moment que deixar enrera la seva obsesió per donar ordres i abandona la corona i la capa per convertir-se en un personatge que gaudeix de la vida, del mar i de l’amistat.
I quin millor final que estar a l’escenari amb la persona que dóna vida a tots els personatges, conversar amb ell, observar les titelles de prop i fins i tot, TOCAR-LES!!! Arribar a casa després d’una sessió com aquesta, us garanteix dies i dies d’espectacle de titelles a casa interpretat per aquests petits espectadors que s’han endut un bocí de la màgia del teatre a les butxaques. Es pot demanar més???
Anna Gutiérrez
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